Trumpetista Reinhold Friedrich - hvězda sezony.
A3 I Pondělí 7. 11. 2022 v 19.00 hodin
C3 I Středa 9. 11. 2022 v 19.00 hodin
TRUBKA SVĚTOVĚ
Přijďte si poslechnout "klasiku par excellence", jak říká náš listopadový host, přední světový trumpetista Reinhold Friedrich. V jeho podání uslyšíte nejznámější tituly světového repertoáru.
Georg Philipp Telemann: Koncert pro trubku, smyčce a basso continuo D dur
Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 31D dur K 297(300a) Pařížská
Ilja Hurník: Leporelo
Joseph Haydn: Koncert pro trubku a orchestr Es dur Hob.VIIe:7
Reinhold Friedrich - trubka
Komorní filharmonie Pardubice
Dirigent Robert Kružík
A3 I Pondělí 7. 11. 2022 v 19.00 hodin
C3 I Středa 9. 11. 2022 v 19.00 hodin
Sukova síň Domu hudby v Pardubicích


REINHOLD FRIEDRICH
Trumpetista Reinhold Friedrich patří mezi umělce světového kalibru. V letech 1983 až 1999 zastával pozici sólo trumpetisty při Radio Sinfonieorchester Frankfurt. V roce 2003 byl jmenován stálým sólo trumpetistou Lucerne Festival Orchestra, který od roku 2017 vede slavný itaslký dirigent Riccardo Chailly. Reinhold Friedrich je také uměleckým ředitelem Brass Ensemble při Lucerne Festival Orchestra. Své umění a znalosti předává také jako profesor hry na trumpetu při Karlsruhe University of Music a není divu, že je vyhledávaným lektorem pro master classes a skutečným velikánem mezi trumpetisty. Dále působí jako profesor na londýnské Royal Academy of Music, madridské Escuela Superior de Musica Reina Sofia a také v japonské Hirošimě. Jeho studenti vyhrávají většinu významných světových soutěží a zastávají významné pozice na hudebních školách po celém světě - od Tokia přes Tel Aviv, Moskvu, Rio de Janeiro až po evropské hudební školy. Rozsáhlá a úspěšná je také jeho nahrávací činnost.
Při koncertech v Pardubicích provede nejznámější tituly světového repertoáru, tedy slavné a populární skladby, mezi něž patří koncerty pro trubku německého barokního mistra Georga Philippa Telemanna a vrcholného představitele světového klasicismu Josefa Haydna.
Tyto tituly vhodně a rovnocenně doplní další pozoruhodná díla - méně uváděná Pařížská symfonie Wolfganga Amadea Mozarta a zajímavé Leporelo Ilji Hurníka.
"Prvním českým orchestrem, se kterým jsem měl tu čest spolupracovat, byla České filharmonie v Rudolfinu. Podruhé jsem hrál s Pražským komorním orchestrem a do třetice s ostravskou filharmonií na festivalu Ostravské dny nové hudby, kde jsem tituloval slavný Zimmermannův koncert Nobody knows the trouble I see. Všechno to byly úžasné zkušenosti a zážitky. Do Pardubic mířím poprvé a velmi se těším. Při každém koncertu se snažím být co nejvíce autentický a zůstat sám sebou. Mám rád kontakt s hráči i s publikem.
Haydnův koncert v Es dur je klasika par excellence. Miluji toto dílo a dle mého názoru to je nejlepší koncert, který kdy Haydn napsal. Telemannova hudba mě provází celý život. První věta jeho Koncertu pro trubku, smyčce a basso continuo je nadpozemsky krásná a její provedení je pro mě vždy velikou výzvou. S dirigentem Robertem Kružíkem se na podiu setkáme poprvé a věřím, že se nám podaří tato díla probudit k životu a velmi se na to těším."

ROBERT KRUŽÍK
Dirigent Robert Kružík v současnosti zastává post šéfdirigenta ve zlínské Filharmonii Bohuslava Martinů, dále je stálým hostujícím dirigentem Filharmonie Brno a dirigentem Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Patří mezi úspěšné dirigenty nejmladší generace, o čemž svědčí i skutečnost, že je laureátem ceny Jiřího Bělohlávka pro umělce do třiceti let. Pravidelně spolupracuje s většinou českých orchestrů a je zván také na významné festivaly např. Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival, Festival Eufonia aj. Tento brněnský rodák absolvoval Konzervatoř Brno, kde se kromě hry na violoncello (u Miroslava Zichy) věnoval rovněž dirigování (u Stanislava Kummera). Ve studiu pokračoval na pražské AMU, kde jeho pedagogy byli Leoš Svárovský, Charles Olivieri-Munroe, Lubomír Mátl v dirigování a Miroslav Petráš ve hře na violoncello. V akademickém roce 2012/2013 byl na studijní stáži na Zürcher Hochschule der Künste ve Švýcarsku, kde se zaměřil na oba obory. S úspěchem se zúčastnil řady violoncellových soutěží, jako jsou Pražské jaro, Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně aj. A i když dirigování u něj hraje "prim", občas jej můžete vidět i jako sólistu. Naposledy začátkem října v rámci koncertního programu "Šéfdirigent jinak" v jeho "domovské" zlínské filharmonii.
Dirigování u něj ovšem hraje "prim". V jednom rozhovoru pro KlasikaPlus.cz se nechal slyšet, jak se je to s jeho violoncellovou dráhou dnes:
"S bratrem hrajeme společně v Matysově kvartetu. Čas od času hraji s violoncellisty z brněnské filharmonie na pár projektech v roce. A mohu říci, že je to pro mě opravdu relaxační záležitost. Oproti tomu, kdy jako dirigent musím držet supervizi nad celkem, si u cella bytostně užívám zodpovědnosti jen sám nad sebou."